اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 31945
1398/07/01 - 01:49
سرنخ هایی در مورد منشا بیماری هانتینگتون و راهی جدید برای کشف داروها

نشانه های اولیه بیماری هانتینگتون به عنوان یک بیماری ارثی که به آهستگی بدن و ذهن را تخریب می کند، تا میان سالی خود را نشان نمی دهد. اما یافته های مطالعه ای جدید نشان می دهد که می توان برخی از این نشانه ها را مدت ها قبل از این زمان و قبل از این که علایم ظهور کنند شناسایی کرد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با استفاده از یک فناوری جدید، محققین دانشگاه راکفلر توانسته اند دلایل این بیماری در مراحل تکوینی اولیه اش را ردیابی کنند، زمانی که مغز در حال شکل گیری است.

در این مطالعه جدید، دکتر علی بریوانلو و همکارانش توانسته اند ارگانوئیدهایی موسوم به نورولوئید را تولید کنند که مدل های بافتی بسیار کوچک و سه بعدی از اندام کامل هستند. این محققین کلامپ ها یا تجمعات سلولی را از سلول های بنیادی جنینی انسان تولید کردند و آن ها را در آزمایشگاه دستکاری کردند تا نشان دهند که این بیماری چگونه تکوین می یابد.

بریوانلو پیش از این شواهدی را نشان داده بودند که بیماری هانتینگتون در نورون های جوان ایجاد می شود؛ اما آخرین مطالعه صورت گرفته بوسیله آن ها نشان می دهد که این چارچوب تکوینی به زمان هایی قبل از این باز می گردد، زمانی که در مغز در حال تکوین، یکدستی سلولی طی فرایندی موسوم به نورولاسیون راهی را برای ایجاد ساختارهای ویژه پیدا می کند. زمانی که محققین یک موتاسیون عامل هانتینگتون را در این نورولوئیدها القا کردند، اثرات قابل توجهی را روی روند تکوینی مشاهده کردند که منجر به ایجاد ساختارهای بافتی بدشکلی شد.

محققین قصد دارند که از این فناوری برای غربالگری داروهایی استفاده کنند که این ناهنجاری ها را مهار می کند و در واقع این نورولوئیدها را جایگزینی برای مدل های جانوری این بیماری می دانند. استفاده از فناوری ارگانوئیدها می تواند راه را برای شناسایی مکانیسم های دخیل در تکوین طبیعی و تکوین پاتولوژیک مغز هموار سازد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved